SOALAN LAZIM SERAHAN




Soalan Lazim > Serahan

SOALAN LAZIM SERAHAN


  1. Berapa lama proses serahan wang tak dituntut?

    Tarikh penyerahan wang tak dituntut adalah selewat-lewatnya pada setiap 31 Mac tahun berikutnya.


  2. Bagaimana mana mahu tahu proses serahan wang itu sudah diluluskan?

    Bahagian Pengurusan Wang Tak Dituntut (BWTD) yang bertempat di Menara Maybank, Kuala Lumpur akan mengeluarkan resit kepada entiti yang menyerahkan Wang Tak Dituntut sebagai bukti serahan telah diproses melalui pos.


  3. Apa yang perlu dilakukan oleh entiti jika terdapat kesilapan di dalam Daftar Wang Tak Dituntut (UMA-3) selepas ianya diserahkan kepada Pendaftar?

    Jika penyerahan wang tak dituntut itu telah diproses oleh Pendaftar, entiti itu boleh mengemukakan permohonan untuk menuntut balik wang yang tersilap dilaporkan atau keseluruhan penyerahan itu. Bagi membetulkan kesilapan yang berlaku, entiti perlu mengemukakan daftar UMA-3 yang baru.
    Sekiranya penyerahan tersebut masih belum diproses oleh Pendaftar, entiti berkenaan boleh memohon untuk mendapatkan semula daftar UMA-3 bersama cek bayarannya untuk tujuan pembatalan. Penyerahan UMA-3 yang baru perlu dikemukakan.

    Mana-mana syarikat/firma yang mempunyai sebab yang kukuh boleh memohon kepada Menteri Kewangan untuk dipertimbangkan. Alasan seperti masalah kewangan atau pentadbiran, kekurangan tenaga kerja untuk mengendalikannya, amaun wang tak dituntut tidak banyak, bilangan kes wang tak dituntut terlalu banyak untuk dikendalikan dan tidak faham peruntukan Akta bukanlah alasan yang boleh diterima.